Ausztrál nagydíj - pénteki szabadedzések, összefoglaló
Lassan elérkezik az igazság pillanata, az évad első futama, az Ausztál Nagydíj. Bár az utóbbi években már a téli tesztek is egyre informatívabbak, a valós erőviszonyokra az első (sőt, inkább az első néhány) verseny után lehet következtetni.
Az első szabadedzés előtt leesett eső miatt az eredmények kevés információt hordoznak. Az első fél órában csak néhány pilóta (Vettel - BMW, Sutil - Spyker, Trulli - Toyota) merészkedett a pályára, utóbbi vesztére: hála istennek sérülés nélkül úszta meg a kicsúszást.
A második etapot az immár McLarenes Alonso nyitotta, rögtön egy első helyre jó, amúgy viszont a száraz köridőktől messze elmaradó idővel. A Ferrarik kivételével mindenki futotta a beállítási köröket, az idők a pálya száradásának megfelelően folyamatosan javultak, gyakorilatilag azt mondhatjuk, aki később jött ki, jobb kört futott, ahogy szárídt az ideális ív. Az edzés vége előtt fél órával aztán a Ferrarik is kidugták az orrukat, előbb Raikkonen, majd Massa futott gyors kört.
7 perccel a másfél órás limit lejárta előtt azt án Mark Webber volt az első, aki száraz pályára való gumikra váltott, és megfutotta az első gyors körét. Az őt követő hajrában a legtöbben megkiséreltek egy gyors kört futni száraz gumikon is, ami a legjobban a tavalyi világbajnoknak sikerült: 1:29:214es ideje másfél másodperccel jobb az öt követő Felipe Massaénál, hozzátéve azt is, hogy a brazilt feltartották a visszavágási kisérlet közben, be is intett a Toro Rosso-s Liuzzinak. Raikkonen nem tudott tiszta kört futni száraz kerekeken, ezzel magyarázható a 19ik helyezése.
A nedves pálya sok apró csúszkálást, pörgést hozott, de mindenki sérülés nélkül tudott nekivágni a második szabadedzésnek.
Az első edzés eredményei:
Pozíció |
Név |
Csapat |
Idő |
1 |
Fernando Alonso |
McLaren-Mercedes |
1:29.214 |
2 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:30.707 |
3 |
Sebastian Vettel |
BMW |
1:30.857 |
4 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:30.878 |
5 |
Jenson Button |
Honda |
1:31.162 |
6 |
Kazuki Nakajima |
Williams-Toyota |
1:31.401 |
7 |
David Coulthard |
Red Bull-Renault |
1:31.528 |
8 |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:31.571 |
9 |
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
1:31.661 |
10 |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:31.737 |
11 |
Takuma Sato |
Super Aguri-Honda |
1:31.782 |
12 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:32.011 |
13 |
Alexander Wurz |
Williams-Toyota |
1:32.194 |
14 |
Christijan Albers |
Spyker-Ferrari |
1:34.043 |
15 |
Vitantonio Liuzzi |
STR-Ferrari |
1:34.627 |
16 |
Adrian Sutil |
Spyker-Ferrari |
1:35.055 |
17 |
Nick Heidfeld |
BMW |
1:37.249 |
18 |
Anthony Davidson |
Super Aguri-Honda |
1:39.221 |
19 |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:39.242 |
20 |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:39.550 |
21 |
Scott Speed |
STR-Ferrari |
1:41.763 |
22 |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:44.130 |
A második szabadedzésen már száraz pályán, bár kissé hideg aszfalton köröztek a versenyzők, így az erőviszonyok is tisztulatak valamelyest. Az edzést a brazil Felipe Massa nyerte, körideje jelentősen jobb, mint a tavalyi pole pozíciós idő. Őt csapattársa, Kimi Raikkonen követi, akinek lemaradása csalóka, ugyanis az utolsó, igen gyorsnak tűnő mért körét végül idő híján nem fejezte be. Meglepetésre a harmadik helyet a McLaren újonca, Lewis Hamilton zsebelte be, alig 7 századmásodperc hátránnyal. Ez azért is figyelemre méltó, mert világbajnos csapattársa csak a hetedik. A negyedik a Renault-val versenyző Giancarlo Fisichella. A Renaultnak nem volt problémamentes a délután, mindkét autójukkal gondjaik voltak a második edzésen. A vezető Massa mögött egyébként elég szoros a mezőny, 8 pilóta is öt tizeden belül autózott.
Bizakodásra adhat okot a BMW és a Williams szereplése, utóbbié annál is inkább, mert a motorszállítójuk gyári csapata viszont meglehetősen rosszul szerepel, a Toyotáknak a 12. és a 15. hely jutott. Szintén aggódhatnak a Hondások, úgy látszik, Button nyilatkozatában, miszerint a brit szurkolóknak idén a jobban felszerelt Hamilton lehet a favorit, lehet némi igazság: a Honda csapat a 14 és a 15 helyet csípte meg. Különösen gyászos ez az eredmény annak fényében, hogy mindkét Super Aguri elverte őket. Ráadásul Barrichello a gumifalba csúsztatta az autót, és bár az nem sérült komolyan, a további gyakorlásnak részéről lőttek, csak 12 kört teljesített.
Érdekes Mark Webber teljesítménye, aki hazai pályán sem tudott jobbhelyezést elérni a 17.-nél. Csapattársa, David Coulthard eközben éppen befért az első 10be.
A második szabadedzés eredménye:
Pozíció |
Név |
Csapat |
Idő |
1 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:27.353 |
2 |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:27.750 |
3 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:27.829 |
4 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:27.941 |
5 |
Nick Heidfeld |
BMW |
1:27.970 |
6 |
Alexander Wurz |
Williams-Toyota |
1:27.981 |
7 |
Fernando Alonso |
McLaren-Mercedes |
1:28.040 |
8 |
Nico Rosberg |
Williams-Toyota |
1:28.055 |
9 |
Robert Kubica |
BMW |
1:28.281 |
10 |
David Coulthard |
Red Bull-Renault |
1:28.495 |
11 |
Anthony Davidson |
Super Aguri-Honda |
1:28.727 |
12 |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:28.921 |
13 |
Takuma Sato |
Super Aguri-Honda |
1:29.009 |
14 |
Jenson Button |
Honda |
1:29.066 |
15 |
Rubens Barrichello |
Honda |
1:29.542 |
16 |
Ralf Schumacher |
Toyota |
1:29.574 |
17 |
Mark Webber |
Red Bull-Renault |
1:29.801 |
18 |
Heikki Kovalainen |
Renault |
1:30.097 |
19 |
Scott Speed |
STR-Ferrari |
1:30.383 |
20 |
Christijan Albers |
Spyker-Ferrari |
1:31.108 |
21 |
Adrian Sutil |
Spyker-Ferrari |
1:31.175 |
22 |
Vitantonio Liuzzi |
STR-Ferrari |
1:31.693 |