2024. március 29. - Auguszta
Küldő neve: Címzett neve:
Küldő e-mail: Címzett e-mail:
Üzenet (opcionális):
Nem tudni mit találtak. Amikor a kutatók látták az adatokat, azt hitték, hiba történt, de a jelek nem tűntek el a Tevatronban, a Chicago közelében lévő részecskegyorsítóban.
2011. április 11. hétfő 08:38 - HírExtra
"Ez annyira lenyűgöző, hogy még magunk se nagyon hisszük el," mondta John Punzo, a csapat vezetője, miután felfedeztek valamit, ami ha nem számítási hiba, akkor alapjaiban változtathatja meg korunk fizikáját.

A mérési eredmények a fizika a legfontosabb felfedezései lehetnek az utóbbi évtizedekben. Hónapok óta foglalkoztatja a tudós világot az ügy, mit is találtak? Új elemi részecskét - vagy akár az ötödik alapvető erőt?

Sokfajta erő létezik a világunkban, de a fizikában csak négy alapvető erőt ismerünk: az erős nukleáris erőt, a gyenge nukleáris erőt, az elektromágneses erőt és a gravitációs erőt. A gravitáció tartja egyben az egész Univerzumot, míg az elektromágneses erő hozza létre a fényt. A másik két erő - az erős és a gyenge kölcsönhatás- az atommagokon belül érvényesülnek.

Az összes többi erő erre a négy alapvető erőre vezethető vissza: a Coulomb-erő (az elektromos töltések között), a mágneses erő, a súrlódási erő, a centrifugális erő, a rugóerő, a mágneses erő, a mechanikai feszültség, a kémiai kötés és a kényszererő, hogy csak néhányat említsünk.

A modern kvantummechanikai nézet szerint az első három erő (a gravitációt kivéve) esetén az anyagi részecskék (fermionok) nem hatnak közvetlenül kölcsön, hanem virtuális részecskéket (bozonokat, mint például a foton az elektromos töltések kölcsönhatásakor) cserélnek egymással. Az általános relativitáselmélet szerint a gravitáció a téridő görbületének eredménye.

A titokzatos jel a protonok és antiprotonok közötti, fénysebesség körüli ütközése során bukkant fel a Tevatronban. Néhány ütközésnél a kutatók furcsa jelenséget észleltek: két sugárban könnyű részecskék keletkeztek és mellettük egy „nehézsúlyú” úgynevezett W-bozon. Ez 250-szer gyakrabban történt, mint azt a fizikusok várták - mintha egy korábban ismeretlen elemi részecske széthullásának eredménye lett volna.

Az újonnan felfedezett erő - ha létezik, és nem mérési tévedés - csak rendkívül rövid távolságokban hat, azonban, alapjaiban rázná meg a fizikát. "Ez olyan nagy dolog lenne, hogy szinte ijeszt minket, mondta Punzo a New York Timesnak.
Forrás: vilagtudomany.hu