2024. március 29. - Auguszta

Kiderült! Íme a legnagyobb tévhit a szexről

Eddig azt hittük, hogy meztelenséggel mindent el lehet adni. Csakhogy most egy friss hazai tanulmányból kiderült: ma már a szex sem tesz csodát a reklámiparban. Feleslegessé vált a meztelenkedés a reklámokban?
2009. április 22. szerda 07:29 - Gedei Szilárd
Emlékeznek még a kilencvenes évekbeli korai Fa reklámokra? Tusfürdő, sampon, testápoló és minden egyes reklámban elővillant egy-két formás cici. Manapság pedig már megesik, hogy egy reklámblokkban nem kevesebb, mint öt-hat gyönyörű meztelen nő zuhanyozik egymás után, a csodatusfürdők habjai pedig merészen csillognak a testükön. Vagy ugyanez férfival. Jó esetben”tisztítószert”, vagy valami hasonlót reklámoznak, de manapság már ez sem feltétel: a reklámszakemberek valamiért máig abban a hitben vannak, hogy egy kis ízléses meztelenkedéssel mindent el lehet adni. Legyen az óvszer, zacskós leves vagy éppen mobiltelefon.

Unalmassá vált az erotika?

A meztelenség a reklámokban azonban nem ösztönöz vásárlásra – állapította meg egy friss magyar tanulmány, melyet szegedi egyetemisták készítettek (mennyivel jobb ezt leírni, mint hogy "brit tudósok szerint...").

Hiába a félmeztelen izmos sportolók, az érzéki női testek, a fogyasztók többsége ugyanis nem tartja az eladás hatékony eszközének a szexualitás ábrázolását – de az emberek nagy többsége nem engedné a teljes meztelenség bemutatását – derül ki a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar hallgatóinak díjazott tanulmányából.

A csaknem 200 fős mintán végzett kutatás több tekintetben is meghökkentő eredményt hozott. A megkérdezettek nagy része ugyanis nem ért egyet a szexualitás öncélú ábrázolásával, és csak indokolt esetekben például óvszer, fehérnemű vagy parfüm reklámban használnák az erotikát.

A válaszadók többsége szerint a meztelenség sokkal inkább érzéki mivoltának köszönhetően figyelemfelkeltő, és nem azért mert tabu téma. Ugyanakkor kevesen vallották, hogy a szexualitással átitatott reklámok ösztönzőleg hatnak rájuk a különböző termékek, márkák tényleges vásárlásakor is. A reklámokban megjelenő meztelenség, tehát a legtöbb emberből kivált valamilyen ingert, de nem alkalmas eszköz a vásárlásösztönzésre.

– Hipotéziseink egy része beigazolódott, de voltak olyanok is, melyek messze nem – mondta a HírExtrának a kutatás egyik vezetője, Ádám Zsuzsa, aki társaival együtt meglepődött az eredményeken. – Az egyik alapállításunk például „A szexszel mindent el lehet adni” angol közmondásra épült, s ennek például pont az ellenkezője igazolódott be –folytatta portálunknak adott villámelemzését a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi karának hallgatója.

Megcsömörlöttünk a meztelenségtől...

Néhány szó a tanulmányról
Cím: A reklámokban megjelenő meztelenség és szexualitás fogyasztói megítélése
A tanulmányt készítették: Ádám Zsuzsa - Csovcsics Andrea - Kóródi Katalin. Konzulens: Dr. Hetesi Erzsébet. Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Az eredmények alapján egyébként az is elmondható, hogy a fiatalabb generáció és a férfiak nyitottabbak az erotikával fűszerezett hirdetésekre, illetve hogy az emberek nagy része nem engedné teljesen leplezetlen testek bemutatását. Mindkét nem a természetes és vékony modelleket látja szívesen, míg a többség szerint az időseket még fürdőruhában sem illő megmutatni. További érdekesség, hogy a fürdőruhás és fehérneműs megjelenítést inkább a férfiak, míg a meztelen felsőtest látványát inkább a nők fogadják el nagyobb arányban.

Ádám Zsuzsától azonban azt is megtudtuk, hogy tíz évvel ezelőtt ugyanennek a kutatásnak egészen más lett volna az eredménye.

– Sokkal konzervatívabb válaszokat kaptunk volna, bár most is azt hittük, hogy tabutémának számít a szexualitás ebben a vonatkozásban, de kiderült, hogy nem. Szerintem roppant érdekes lenne ugyanezt a témát néhány év múlva ismét kutatni, mert szerintünk ahogy telik az idő még szabadabb lesz az emberek felfogása, vagy éppen ellenkezőleg: a dömping miatt elveszítik az emberek az érdeklődésüket, és nem fogja érdekelni őket a szabadság annyira – tette még hozzá a felmérés társkészítője.

A legnagyobb kérdés természetesen – melyet valamilyen szinten a tanulmány is nyitva hagyott –, hogy mivel magyarázhatóak ezek a megdöbbentő eredmények. Részesei lennénk egy sokadik, elég erős szexuális forradalomnak? Vagy szimplán csak annyira elterjedt a szexualitás gátlástalan ábrázolása a mindennapi életben, hogy nem hatja már meg az embereket? Hiszen manapság egyre többen beszélnek egyre szabadabban a témáról.

Ennyit a szexről?


De akkor mitévők legyenek a világ reklámszakemberei, ha már az erotika is feleslegessé vált? Ádám Zsuzsa szerint például a szexet lehet keverni egy kis humorral, ugyanis abból a legtöbbször érdekes dolog sül ki. Viszont összességében mindenképpen vissza kellene egy kicsit fogni a gyeplőt, mert egyre öncélúvá válnak a szexuális ábrázolások, egyre több az olyan eset, amikor semmi köze a témának a termékhez.

Senki nem mondta, hogy könnyű manapság reklámszakembernek lenni…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását