Még nyáron tett panaszt a GHV-nál Hajnal Miklós amiatt, mert a NER-közeli piaci szereplők tiltott módon összejátszhattak, két szinten is: Mészáros Tiborcz-cal, és mindketten a közbeszerzést kiíró állami intézménnyel, ami az esetek egyik részében a BMSK, máskor pedig a Fürjes Balázs vezette KKBK.
„Ez a viselkedés nem csak teljes mértékben erkölcstelen, hanem kifejezetten törvenytelen is, hiszen közpénzt pazarolnak és az adófizetőket, minket károsítanak meg vele.” - írta az esetről a Momentum elnökségi tagja.
A GVH 2 hónap alatt nem tudta elbírálni Hajnal beadványát, így további 2 hónapot kérnek a vizsgálódásra. Ezzel kapcsolatban a Momentum politikusa elmondta: „Ez elsőre nem tűnhet különösnek, de 2021 Magyarországán nagyon is az: ez azt jelenti ugyanis, hogy nem találtak nyár óta érvet arra, hogy miért dobják vissza a feljelentést. Nincs tehát egyelőre olyan érv, amivel a kartell-gyanú megcáfolható, lesöpörhető az asztalról!”
Hajnal Miklós hozzátette: „Mivel a törvény szerint csak egyszer kérhet a GVH határidő-hosszabbítást, ezért december elejéig ki kell derüljön, normálisnak tartja-e a Versenyhivatal, hogy ma Magyarországon szinte minden építési közbeszerzést a miniszterelnök veje vagy legjobb barátja nyer.”
A Momentum politikusa posztja végén elmondta, hogyha a GVH decemberben visszadobja a beadványát, akkor meg fogja tenni a további jogi lépéseket az ügyben.
A GVH álláspontja a témában:
A vizsgálati határidó meghosszabbítása nem jelenti, hogy ne folyna munka az adott ügyön, hibás ezt a következtetést levonni belőle – sőt, ellenkezőleg, az időtöbblet a további vizsgálati cselekmények elvégzéséhez szükséges. A határidő-hosszabbítás nem kivételes dolog, az ügyek egy jelentős részében szükség van rá a tényállás megfelelő feltárásához, éppen ezért biztosít rá lehetőséget a Versenytörvény.
A GVH elnökének nincs ráhatása a vizsgálatokra, nincs értelme személyesen megszólítani. A GVH vizsgálatai közvetlenül törvényi szabályozás alapján folynak, a hatóság elnökének nincs lehetősége sem az időtartamukat, sem a kimenetelüket befolyásolni.
A GVH-hoz érkező bejelentések kivizsgálásához bírósági kontroll-garancia fűződik. Ha egy bejelentés alapján a hatóság úgy dönt, hogy nem indít versenyfelügyeleti eljárást, a bejelentő közigazgatási perben jogorvoslattal élhet e döntéssel szemben, és ha a bíróság álláspontja szerint a hatóság elutasítása jogsértő volt, akkor kötelezheti a Versenyhatóságot a teljes és részletes versenyfelügyeleti eljárás lefolytatására.
A GVH-hoz érkező bejelentések megfelelő, szakmai és pártatlan kivizsgálását tehát törvényi garancia és külső bírósági kontrollrendszer biztosítja. A bejelentés alaptalan, vagy mondvacsinált indokú elutasítására a GVH-nak semmiképpen nem lenne lehetősége akkor sem, ha törekedne ilyesmire.