Az igazi segítségnyújtás

Ha közvélemény-kutatást tartanánk arról, hogy hány ember viszi haza a munkahelyi problémákat és vice versa, a személyes problémáit a munkahelyére, akkor valószínűleg a válaszok túlnyomó része azt erősítené meg, hogy inkább a munkahelyi gondok okoznak otthoni fejfájást a dolgozók körében, míg a személyes problémákról szinte senki nem beszél szívesen a munkahelyén.

 

A mindennapok valójában

Mégis a mindennapok valósága mást sugall, hiszen hányan mennek be nap mint nap a munkahelyükre úgy, hogy a munkaidő alatt az otthon maradt beteg gyerekükre vagy az éppen párkapcsolati válságban szenvedő házasságukra gondolnak. A személyes gondjait szinte mindenki próbálja leplezni a munkahelyén, kényelmetlennek érzi, ha kollégái tudomást szereznek róla. Viszont aki gondokkal küzdve érkezik meg a munkahelyére, annak valószínűleg a teljesítménye sem lesz megfelelő.

Ennek ellenére hányan kérnek segítséget, illetve hányan tudnak segítséget kérni ma Magyarországon a munkahelyükön személyes problémáikkal? A nyugati országokkal ellentétben itthon alig-alig akad még olyan vállalat, ami hangsúlyt fektet arra, hogy a dolgozók ne csak dolgozni járjanak be hozzá, hanem egy olyan támogató közeget biztosítson a munkavállalóinak, amely valódi segítséget nyújthat a baj idején.



A program

A munkavállalói támogató programok hazánkban körülbelül egy évtizede jelentek meg, és még ma is gyerekcipőben járnak. Olyan védőhálót jelentenek a munkavállaló számára, amely akár a személyes problémák felmerülésekor is rendelkezésére áll. De leginkább a pszichológiai, jogi és pénzügyi területekre terjednek ki, hiszen ezeken a területeken jelentkező problémák befolyásolhatják a munkavállaló munkahelyi teljesítményét, közérzetét.

Személyes problémák

A támogató programok minden dolgozó számára ingyenesek, és anonim módon vehetők igénybe, leginkább telefonos vagy személyes segítségnyújtás útján. Ezzel a lehetőséggel ma a munkavállalók még nagyon ritkán élnek, még akkor is, ha a vállalat megteremtette már erre a lehetőséget. A munkavállalók leginkább szkeptikusak, de ha sikerül is megteremteni a bizalmi kapcsolatot munkaadó és munkavállaló között, akkor a segítségkapásért a munkavállaló nagyon hálás lesz, erősebben elköteleződik a vállalat iránt, és jobban érzi majd magáénak a cég által képviselt értékeket.

A kifizetődő törődés

A törődés, amellyel a munkáltató a munkavállalók felé fordul, a szervezet egészére hatást gyakorol. Azok a dolgozók, akiknek rendben van az életük, kevesebbet fognak hiányozni, jobban koncentrálnak a munkájukra, többet fognak termelni, így a hatás gazdaságilag is nyereséget jelent majd az egész vállalatnak.

A segítségnyújtás viszont csak akkor kezdődhet el, ha azt a cég megfelelően kommunikálja a dolgozói felé, hogy van lehetősége segítséget kérni. Egy megfelelő tanácsadói hálózat kiépítésével a program megvalósítása sikerülni fog.