Németh Marikával, az RTL Klub kutatási igazgatójával beszélgettünk. Kiderült, hogy a legfőbb kulturálódási forrásunk a Barátok közt. Nézzük hát, hiszen szeretjük!

A csatornájuk mekkora jelentőséget tulajdonít a nézettségmérésnek?

A mi Klubbunk
A Magyar RTL Televízió Zrt. (M-RTL Zrt.) Magyarországon bejegyzett társaság, amely a luxemburgi székhelyű RTL Group konszern tulajdonában van. A Társaság 1997. április 8-án alakult meg azért, hogy az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) által magyarországi, földfelszíni, országos, kereskedelmi televíziós csatorna megalapítására kiírt pályázatra jelentkezzen. A felajánlott két engedély közül az egyiket az M-RTL Rt. nyerte el. A kezdeti koncessziós időszak 15 év. A Műsorszolgáltatási Megállapodás aláírására 1997. július 9-én került sor, ez az időpont tekinthető az engedély kezdőnapjának. A Társaság által működtetett RTL Klub televíziócsatorna a kísérleti adást 1997. október 6-án kezdte meg, majd október 27-én indult a hivatalos műsor. Már a kezdetektől fogva a TV2 vetélytársa.
A nézettségmérésnek óriási jelentősége van, hiszen ez alapján értékesítjük a reklámidőnket.

2009 áprilisától 1040 háztartás segítségével mér nézettséget az AGB Hungary. Milyen ismeretük van azokról a családokról, tehát paneltagokról, akiktől az adatok származnak?


Mi is csak annyit tudunk, ami publikus az AGB részéről, de ez a megállapítás minden megrendelőjükre igaz. Egyik ügyfél sem ismerheti ezeknek a családoknak a személyazonosságát, ám demográfiailag jól behatárolható a nemük, életkoruk, végzettségük. Napokra lebontva tudjuk, hogy mikor, milyen műsorokat tekintettek meg.

Ennyi erővel az AGB akár valótlant is állíthat, hiszen nem adják ki a kapcsolatokat.


Ez mindenhol így van.

Igen, ez nem kérdéses. Ám az a lehetőség is felmerül, hogy az AGB nem mér semmilyen nézettséget, hiszen nem adnak ki adatokat.

A megrendelőknek módjuk van arra, hogy megbízzanak egy auditort, aki kilátogat az érintett családokhoz. Úgy tudom, hogy a Viasat élt ezzel a lehetőséggel. Amennyiben az AGB hazudna, abban az esetben rengeteg inkonzisztencia lenne a paneltag nézési mutatójában. Mindenkinek kialakul egy televíziózási szokása, valótlan állítás esetén ez meglátszana a jelentésekben. Egy kódszám alapján megtekinthetjük, hogy az anonim paneltag milyen műsort nézett, napokra lebontva.

A felmérések értelmében az RTL Klub rendre jobb eredményeket produkál, mint a TV2. Miben rejlik a sikerük titka?


Mi tudjuk, hogy mi kell a nézőnek. Ez a tévés biznisz.

Mindkét csatorna igen hasonló műsorokat produkál.

Érezni kell, hogy a nézők mire fognak pozitívan és mire negatívan reagálni. Ugyanazt a témát fel lehet dolgozni többféleképpen is. Vegyük példának a Vacsoracsatát és a TV2 Hal a tortán című műsorát. A TV2 a szezont börtönviselt emberekkel nyitotta, amit persze meghirdetett, de a nézők erre nem voltak kíváncsiak. A Vacsoracsata ezzel szemben rendre jó kedélyű, hangulatos, „érezzük magunkat jól” típusú szórakozást kínál. Ugyanarról a műfajról beszélünk, csak a két csatorna másként dolgozta fel, ennyi a különbség.

Sokan bírálják az országos kereskedelmi csatornákat, hogy nem nyújtanak olyan műsorokat, amelyekből művelődni, tanulni lehetne. Mi a véleményük erről?

A szórakoztatás is lehet olyan, amivel az emberek tudását, kulturális fejlődését segíteni lehet. A szombat esti lázban a táncról tanulhattunk, a zenei kultúrát az X-Faktor nyújtja, még akkor is, ha nem megy el a filharmonikusok vagy az opera irányába. Ettől függetlenül ez is egy zenei kultúra. Fontos, hogy az emberek étkezzenek választékosabban, terítsenek meg szépen: a Vacsoracsata ezt segíti. A kultúra terjesztése - amit gyakran a televíziótól várnak - csak úgy lehetséges, hogy megpróbáljuk odacsalogatni a nézőket a készülékek elé és burkolt módon adjuk el nekik az értéket.

Másik kiváló példa a Barátok Közt, amiből a nézők saját bevallásuk szerint is tudnak viselkedési mintákat, konfliktuskezelési lehetőségeket találni. Hallanak arról, hogy miként kell viselkedni a tolókocsisokkal, a drog az káros dolog, valamint hogy egy romának is lehetősége van kitörni a nyomorból. A kultúrának és a megfelelő viselkedésnek az elhintésére ez az egyetlen mód.

Nem tartja valamilyen szinten szomorúnak, hogy az emberek a Barátok Köztből tanulják meg a viselkedési formákat?


Honnan máshonnan tanulnák meg? Ez miért lenne szomorú?

Minden embernek - jobb esetben - van egy családja, ahol viselkedési mintákat tanul. Létezik egy oktatási rendszerünk is…


Amiben részt vesz minden magyar lakos.

Értem. A Barátok Közt sorozatra sokan mondják, hogy kissé elrugaszkodik a valóságtól. A legtöbb családot nem az ott bemutatott problémák, életkörülmények jellemzik.


Nagyjából két hónapja végeztünk egy felmérést, amiből kiderült, hogy a nézők szerint az élethez nagyon közel áll a sorozat, a szereplőik nagyon valóságosak: a szereplők olyanok, mintha az ismerőseik, a barátaik lennének. Az állítása nem helytálló.

Értem...


Korábbi
cikkünkben Árpa Attilát, a televíziós producer-színészt, az RTL Klub egykori kreatív igazgatóját is megkérdeztük a nézettségmérésről csak úgy, mint az AGB Nielsen Médiakutató Kft ügyvezető igazgatóját, Vörös Csillát.