Rossz úton jár az Alstom

A hét elején megtagadta a Nemzeti Közlekedési Hatóság az Alstom metrókocsik engedélyét. Hat hónapja van BKV-nak és az Alstomnak megoldani a problémákat.

A jelentés

Az Index tulajdonába jutott a teljes jelentés, melyből kiderül, hogy milyen problémák övezik a kocsik típusengedélyezését. A legnagyobb hibák a biztonsági fékkel kapcsolatban jelentkeznek. A féken kívül azonban sok más problémát is felfedeztek a szerelvényeken.

Komoly nehézséget okoz a technikaiak mellett, hogy nem csatoltak referenciát, mely igazolná, hogy ez a fajta komplex fékrendszer jól működik a világon bárhol is. A fékek mellett erős kifogás volt, hogy a menetszabályzó kar – ami gyakorlatilag a gázpedál – nem akadályozza meg a véletlenszerű indítást.



A vezetői fülkében kevés a visszajelző műszer, jó részük pedig nincs is magyarul feliratozva. Az utastérben pedig több kapcsolószekrény fedele és berendzések ajtaja könnyen kinyitható. A referencialevelen kívül több más dokumnetum is hiányzik az Alstom részéről. Így például biztonságtechnikai elemzések, érintésvédelmi és tűzvédelmi alkalmassági igazolás.

Nem is részleteznénk a további problémákat, ahogy a határozat is írja: „a fentiek a közlekedés biztonságát egyenként nem feltétlenül veszélyeztetik, azonban összességükben, a jármű megfelelését megkérdőjelezik, így a típusengedély kiadása megtagadásának további alapját képezik”.

A szerződés


A francia cég a fővárossal kötött szerződés szerint a 2-es és a 4-es metróvonal szerelvényeit gyártja, valamint szállítja le. A 2-es vonalára huszonkettő, egyenként öt, az épülő 4-es metróra pedig tizenöt egyenként négy kocsiból álló szerelvényt kell gyártania az Alstomnak. Ez összesen 65 milliárd forintba kerül. A BKV már átutalt egy majd ötven százalékos előleget, mintegy 30 milliárd forintot.

Az francia cég – saját felelősségre, típusengedély nélkül – legyártotta a 2-es metró vonalára szánt huszonként szerelvényt. Így most különösen érdekes lesz, hogy az Alstom él-e fellebbezési jogával. Demszky Gábor egy a hét eleji sajtótájékoztatón elmondta: a főváros területfejlesztési és gazdasági bizottsága augusztus 16-án tárgyal az ügyről.

Alstom
Az Alstom piacvezető a nagyon nagysebességű vasúti gyártás terén, nemzetközi második a városi közlekedési gyártás piacán, így a részesedése a világ vasúti szállítási piacából 18%-os. A vállalat értékesítési árbevétele mintegy 5,1 milliárd Euró, működési eredményhányada pedig 6,3%, amellyel ma az Alstom Transport tekinthető nemzetközi szinten a legeredményesebb vasúti járműgyártónak.
Fellebezés?

Ekkorra már kiderül, hogy az Alstom fellebbez-e. Ezután várhatóan az augusztus 16-i rendes közgyűlés napirendjére kerülhet egy megoldást nyújtó előterjesztés.

A 4-es metró szerelvényeinek szállításával kapcsolatban még több hónap áll rendelkezésre, hogy elkerülje a főváros az európai uniós pénzek visszafizetésének veszélyét - tette hozzá a főpolgármester. Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a főváros a pénzénél marad, a már kifizetett részleteket ugyanis bankok garantálták, így ez nem vitaalap, azt a bankok fizetik meg.

A főpolgármester szerint az Alstom rossz úton járt, mikor nem vette komolyan, hogy vagy mentességet kér a magyar szabványok alól, vagy azoknak megfelelően gyártja le a metrószerelvényeket és azok fékrendszerét.