Napi száz halott az utakon

Napi száz halottal alighanem az országúti "vérengzés" világbajnoka Brazília, ahol Ayrton Senna egykori Forma-1-es bajnok rajongói büntetlenül ostromolják az utakon példaképük versenyteljesítményeit.

Az egészségügyi minisztérium előzetes adatai szerint 2008-ban 37 ezer ember lelte halálát közlekedési balesetekben, és a legutóbbi hét esztendőben az áldozatok összesített száma 247 722 volt.

Brazília hírhedt az erőszakcselekmények gyakoriságáról, sokan hallottak arról, hogy évente 40 ezer gyilkosság színhelye, de azt, hogy a 195 millió lakosú, földrésznyi államban az utakon is valóságos "mészárlás" folyik, kevesebben tudják. Paulo Fleury, a Rio de Janeiro-i szövetségi egyetem kutatója az O Globo című napilapnak nyilatkozva megjegyezte, hogy más országokhoz képeset Brazília "bajnokok egyike" ezen a téren.

2008-ban a dél-amerikai ország járműállománya 27,5 millió darabra rúgott, ebből 22 millió volt a gépkocsik száma. Brazíliában a gépkocsi, az autóbusz, no meg a repülőgép a legfőbb közlekedési eszköz (mivel a vasút főleg az áruforgalom eszközeként működik).

Paulo Fleury szerint a balesetek fő oka az utak elégtelen karbantartása. "A balesetek elkerülésének legfőbb eszköze az utak megfelelő jelzése lenne" - mondja a szakértő, aki szerint a kormány nem fordít elegendő figyelmet a megelőzésre.

A 66 ezer kilométernyi úthálózat (autópályák és aszfaltozott szövetségi utak) karbantartásáért felelős állami szerv, a DNIT szóvivője szerint a közlekedés biztonsága ugyan javult, de elismerte, hogy "még sok a tennivaló". 13 ezer kilométernyi szövetségi út nem aszfaltozott és az aszfaltozott 66 ezer kilométeren sem megfelelő a kanyarok, a sebességi korlátozások és az előzési tilalmak jelzése.

Luiz Antonio Pagot, a DNIT vezérigazgatója úgy véli, a balesetek jelentős része a sebességellenőrző radarok hiányának tulajdonítható. Az elkövetkező öt évben ezért több mint 900 millió amerikai dollárnak megfelelő összeget fordítanak sebességkorlátozó felszerelések vásárlására.

A baleseti sebészek szövetsége az utakon szabálytalankodók szigorúbb felelősségre vonását tartaná szükségesnek. "Az, akit Brazíliában vezetési szabálytalanság miatt büntetnek meg, különlegesen balszerencsésnek érzi magát, mivel a közlekedési vétségek elkövetőit az esetek zömében egyáltalán nem vonják felelősségre" - panaszolta Mauro Ribeiro, a szövetség vezetője.
Forrás: MTI