Az első üzemanyagcellás csatornahajó

Amszterdamban, a NemoH2 névre keresztelt csatornahajó összesen 87 embert tud szállítani, miközben semmi mást nem bocsát ki csak egyszerű vízgőzt.

A NemoH2 névre keresztelt csatornahajó összesen 87 embert tud szállítani, miközben semmi mást nem bocsát ki csak egyszerű vízgőzt. Az üzemanyagcellás motor ugyanis hidrogén és oxigén elektrokémiai egyesítésével állít elő vizet és áramot anélkül, hogy emellett bármilyen légszennyező gáz termelődne. "Ez nagyon fontos egy olyan városban, mint Amszterdam, ahol naponta 125 alkalommal fordul egy csatornahajó" - mondta Alexander Overdiep, a kezdeményezés vezetője.

Ötven eurócenttel többért tavasztól már a szén-dioxid-mentes csatornahajókázás lehetőségét is választhatják majd a látogatók - mondta Freek Vermeulen, a Lover boat cég ügyvezető igazgatója. Ugyanakkor egy üzemanyagcellás csatornahajó gyártási költsége kétszer akkora, mint a dízelmotorral működő társaié. Továbbá míg az utóbbit elegendő egy héten csupán egyszer teletankolni, addig az új típusú változattal minden nap el kell látogatni egy hidrogéntöltő-állomásra.

A részben a kormány által is támogatott, hárommillió eurós (820 millió forint) beruházás fejlesztői szerint a költségek azonban csökkeni fognak, amint egyre több ilyen hajó úszkál majd a csatornákban, és amint a hidrogéntöltő infrastruktúra is fejlődésnek indul.
Forrás: MTI