Közeleg a húsvét, telnek a kasszák

Várhatóan az idén is emelkedik majd a húsvéti szezonális édességek kiskereskedelmi forgalma a Nielsen Piackutató Vállalat legfrissebb elemzése szerint. A piackutatók e megállapítást arra alapozzák, hogy már két éve emelkedő tendenciát mutat az értékesítés

Az édességek húsvéti szezonjában az eladott mennyiség 900 tonna volt, ami értékben 2,7 milliárd forintot tett ki - tartalmazza az MTI-hez eljuttatott közlemény. A múlt évben mennyiségben 7, értékben 22 százalékos volt a növekedés az előző évi ünnepi periódushoz képest a csokoládéból készült tojás, nyúl, bárány, csibe, valamint az ajándék csomagok értékesítésében. Tavaly az ünnepre szánt édességek bolti eladásából 42-42 százalék jutott a nyúlra és a tojásra.

Értékben a tojás vezet a nyúl előtt, amely iránt nőtt a kereslet, a Nielsen adatai szerint. Mennyiségben a kacsát, bárányt és csibét összefogó "egyéb" szegmens 5 százalékkal részesedett. A hagyományos csomagok részaránya az utóbbi években csökken, és mennyiségben 7 százalék jutott rájuk a múlt évben. Hasonló a helyzet az ajándékkal kiegészített édességcsomagoknál. Mennyiségben már csak 4, értékben 9 százalék volt a 2008-as piaci részesedésük.

A tejcsokoládé előretörésének fő oka - a piaci elemzők szerint -, hogy a kisebb, elsősorban nugátot előállító kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Erősödött ugyanakkor több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat.

A piac fontos jellemzője továbbá, hogy az eladások egyre jobban koncentrálódnak a hipermarketre. Az eladott mennyiség 59 százaléka a legnagyobb eladóterű üzletekben talált vevőre tavaly. A szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2.500 négyzetméter közötti üzletekben pedig a húsvéti csokoládéforgalom 26 százalékát regisztrálták. A hagyományos, 400 méteres és kisebb üzletek mindössze 15 százalékkal részesedtek a húsvéti édességek eladásából a tavalyi szezonban.

Forrás: MTI