Napfénytető az autógyáron

Napelemekből összerakott tető fedi a General Motors egyik spanyolországi üzemét. Ha az így nyert áram gazdasági haszna megfelel az előzetes várakozásoknak, ilyen napfénytető a konszern más, kellően napos vidéken működő üzemére, akár a magyarországira is f

Napfénytetőnek a jármű szakmában a személyautók tetején felfelé nyitható szellőztető nyílást nevezik. Az egyik legnagyobb gépkocsi-gyártó konszern, a General Motors már az egyik, a spanyolországi Zaragozában létesített gyárára is napfénytetőt szereltetett, ám ez egészen másféle: nem nyithatót, s nem is a szellőzést, hanem az energia megtakarítását szolgálja. Az évente félmillió autót előállító gyárat napfényelem-táblákkal fedték be. Azért éppen Zaragozában, mert környéke az egyik legnapsütöttebb terület Európában.

A 183 ezer négyzetméternyi felületet befedő "napelem-zsindely" 78,5 millió dollárba került. Maximális kapacitása 10 megawatt, ami a nappali csúcsfogyasztás idején az üzem áramszükségletének negyedét biztosítja. A hétvégeken így is előálló felesleget a nagyváros áramhálózatába juttatják, s érte - borult időben - cserében onnan kaphatják az áramot.

Az óriáskonszern vezetői GM Rewiew című kiadványuk tanúsága szerint nem titkolják: a zaragozai beruházást egyfajta "próbakőnek" szánják. Sikere esetén további tíz európai gyárukban, és öt fő beszállítójuknak a telepén (ide sorolható a szentgotthárdi is) felszerelik a napelemes áramfejlesztőket. A spanyolországi után másodikként azonban a szentpétervári gyárban, ahol ugyancsak nagyon hosszúak a nyári nappalok.
Forrás: MTI