2024. április 19. - Emma

A véletlent firtatjuk Velencében

Létezik-e véletlen; eleve elrendelt dolgokkal állunk-e szemben? - teszi fel a kérdést Németh Hajnal Összeomlás - Passzív interjú című multimédiás installációja, a Velencei Képzőművészeti Biennále hivatalosan csütörtök este megnyílt Magyar pavilonjának idei nemzeti projektje.
2011. június 3. péntek 10:25 - HírExtra
"Az alapgondolat a véletlen megkérdőjelezése, erre az autóbaleset tulajdonképpen csak példa; valójában ok-okozati történések fejtegetéséről van szó" - mondta Németh Hajnal a megnyitó napján az MTI-nek adott interjúban.

Mint a képzőművész elárulta, ismerősei közül többen éltek túl súlyos autóbalesetet; velük készített hangfelvételeket, amelyeken monológok formájában mondták el történetüket. "Érdekesnek találtam, hogy mindannyian részletekbe menően visszamennek a baleset napjának reggeléig, mintha visszakérdeznék magukat, mindez történhetett volna-e másképpen".

A beszámolókat Németh Hajnal eldöntendő kérdésekké írta át, ezeket librettóként használta fel a projektben. A tizenkét szövegre a videókon operaénekesek improvizálnak.

"Erre az opera a legalkalmasabb műfaj, mert éppen a baleset drámaiságát emeli ki. Régóta dolgozom zenével, és ez az első alkalom, hogy az operához nyúlok. Klasszikus értelemben azonban ezt a zenét sem lehet annak nevezni csak attól, hogy operaénekesek adják elő operai stílusban. Mivel nincsenek kották, és a librettók az általam írt szövegkönyvek, ez inkább experimentális opera" - fogalmazott az alkotó a multimédiás installáció zenei eleméről.

A videóba bekerült a Lascia che pianga (Hagyd, hogy sirassam) kezdetű Händel-ária is; Németh Hajnal elmondása szerint azért, mert szeretett volna egyetlen visszautalást a műfaj eredetére is. Másrészt az Rinaldóból származó ária szövege a szabadság utáni vágyról szól, amit az autó és a vezetés is megtestesít - fűzte hozzá.

A videó helyszínei is az utazáshoz kötődnek.

"Az autó itt metafora, ironikusan az emberi élet helyébe lép. Az autó élete: születése, majd története a haláláig, amely az baleset folytán történik meg, így átveszi az emberi élet helyét. Itt az autó halt meg az emberek helyett" - jegyezte meg. Az installáció leglátványosabb eleme ugyanis egy totálkáros BMW, amely a Magyar pavilon egy vörös fényben úszó termében kapott helyet.
Noha a kiállítást már Magyarországon is lehetett látni három helyen, az installáció teljes formájában csak a Velencei Biennáléra állt össze.

"Nagyon jó adottságnak tartom, hogy a pavilon üvegtetős, ezért csak a természetes fényt használom. Ezzel együtt a vörös fólia sokkal intenzívebb, mint ha lámpákat alkalmaznánk" - számolt be a művész, hozzátéve, hogy ez az elem még az idei biennále címének (ILLUMInazioni, azaz megvilágítások) egyik jelentésére is utal. A tárlat üdvözlőfala a nemzetköziség fogalmával játszik: itt uniós rendszámtáblákon jelenik meg a videót záró Angyalok kórusának szövege.

A Peternák Miklós kurátorságával megvalósuló Összeomlás - Passzív interjú című multimédiás installációval csaknem fél évig, a 54. Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás november 27-i zárásáig találkozhat a közönség a biennále Magyar pavilonjában a velencei Giardini parkban.
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Kultúra témában
Szeret színdarabokat látogatni?
Rajongok a színházért!
Amennyiben időm és pénztárcám engedi, igazán örömmel teszem!
Évente egyszer-egyszer megesik
Évek óta nem voltam színházban, de szeretnék eljutni
Évek óta nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
Soha nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását