2024. március 28. - Gedeon, Johanna

Fejlesztés vagy leépítés - melyik a vakvágány?

A MÁV körüli politikai szópárbaj a következő dilemma mentén vázolható: érdemes-e milliárdokat fordítani a jelenlegi formájában versenyképtelen vonalakra, avagy, "ami nem megy, nem kell erőltetni" alapon inkább ezek bezárása lenne üdvözítő?
2009. október 6. kedd 16:49 - Nagy András
Tegnap a Parlamentben a Fidesz-KDNP frakciónak köszönhetően kiemelt figyelmet kapott a vasút. Az ellenzéki pártszövetség képviselőinek nem titkolt céljuk volt, hogy kis túlzással futószalagon gyártott felszólalásaikkal, interpretációikkal, azonnali kérdéseikkel felhívják a közvélemény figyelmét a MÁV-ot érintő 40 milliárd forintos költségvetési megszorítás – szerintük rendkívül káros – hatásaira.

Míg a kormányoldal arról beszélt, a vasút jelenlegi formájában finanszírozhatatlan és fenntarthatatlan, ezért halaszthatatlan az ésszerűbbé tétele, az ellenzéki honatyák folyton azt hangoztatták, nem abból kellene kiindulni, hogy most mennyien használják a szellemvasútként üzemelő szárnyvonalakat, hanem, hogy hányan választanák a vonatot, ha a szolgáltatások színvonala megfelelő lenne.

Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa, a tegnapi nap ellenzéki vezérszónoka a HírExtrának nyilatkozva elmondta: reméli, hogy a tegnapi akciójával párthovatartozástól függetlenül sikerült ráirányítania a vidéki képviselők figyelmét, hogy a vasút ügye nem egy egyszerű kormány kontra ellenzék vita. Bízik abban, hogy a szocialista frakció nem lesz egységes ebben az ügyben.

Vissza mindent!

Íme, a kormány álláspontja
Hónig Péter közlekedési miniszter szerint halaszthatatlan a vasút átalakítása, a rendszer jelenlegi állapotában ugyanis finanszírozhatatlan és fenntarthatatlan. Kiemelte: a közösségi közlekedés átalakítására azért van szükség, mivel minden állampolgárnak 30 ezer forintjába kerül annak támogatása. A kormány mintegy 70 milliárd forint megtakarítást vár három év átlagában a közösségi közlekedési rendszer reformjával - hangsúlyozta a tárcavezető. A szakminiszter célként jelölte meg a hatékonyabb eszközkihasználást, a betartható menetrendet és az alágazatok összehangolását. Mint mondta, biztosan lesz olyan hely, ahol autóbuszok váltják fel a vasúti közlekedést, de arról azonban még nincs döntés, hogy hol. Hónig Péter megjegyezte: Magyarországon jelenlege száz emberből három utazik vonaton, s az utasok 15 százaléka vált teljes árú jegyet. Ez nem bevételcentrikus rendszer, ezt át kell alakítani - hangoztatta.
Forrás: MTI
Fónagy János szerint a realitás az, hogy a kormánypárti képviselők pártfegyelme a költségvetést, és vele együtt a vasutat érintő tételt is át fogják vinni a Parlamenten. Relatív sikerként könyveli el ugyanakkor, hogy a máig nem születetett meg a végleges döntés a szárnyvonalak bezárásáról, illetve kormányzati megfogalmazásban szüneteltetésről.

Kérdésünkre, amely úgy hangzott, visszavonja-e a Fidesz a kormány MÁV-ot érintő döntéseit, ha hatalomra kerül, a képviselő egyértelmű igennel felelt, majd szintén munkatársunk érdeklődésére hozzátette: ezt a kormány képviselőivel is közölték.

Fónagy vitatja, hogy ma Magyarországon száz emberből mindössze három utazik vasúton, illetve, hogy az utasok mindössze tizenöt százaléka fizet teljes árat a MÁV szolgáltatásaiért. A szakpolitikus szerint ma senki nem tudja megmondani, hogy hány ember jár vonattal, emellett a kedvezménnyel utazók nagy részének semmiféle regisztrációja nem történik. Azt mondja, aki ma a vasúti személyszállításról szólva bármilyen fix számmal előáll, megalapozatlanul beszél.

Kétszáz éves módi lenne a nyerő?

Azt azonban az ellenzéki politikus sem vitatja, hogy növelni kellene az utasok számát, főként, ami a mellékvonalakat illeti. De, - mint mondja - ma kritikán aluli, ráadásul megbízhatatlan a szolgáltatás. Szerinte a kérdés az, hogy ha lenne egy normális menetrend és tarifarendszer, valamint megfelelő kapcsolat az autóbuszos közlekedéssel, s ha lenne egy európai szemmel nézve legalább átlagos szolgáltatási színvonal, akkor hányan utaznának rajta.

Szerinte a vasút éppen attól közszolgáltatás, hogy az ország perifériáin is elérhető, függetlenül attól, hogy épp mennyien veszik igénybe. Példaként azt a kétszáz évvel ezelőtti gyakorlatot említi, hogy anno a postakocsikat azokon a vonalakon is járatták, ahol nem lógtak a bakon az emberek.

A vita kimenetele – legalábbis e pillanatban – eldönthetetlen. Ugyanakkor, - a múlt tapasztalataiból kiindulva – nem lenne meglepő, ha végül a mostaninál jóval puhább javaslatcsomag menne át a törvényhozáson. Ez azonban aligha az ellenzéki képviselők ellenállásán, mintsem az esetleges vonalbezárásokban személyesen is érintett szocialista honatyák ellenszegülésén múlik majd.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását